Tenta-mood.

God morgon!
Ännu en ny dag som ska fyllas med kunskap och vänner! Intressanta diskussioner blandas med te och god kamratskap, goda skratt och utbildning!

Ja så skulle man ju kunna se det, varför gör vi inte det? Det är tenta-plugg. Sen jag började på KTH har ordet Tenta varit laddat med andra ord och känslor som Svårt, Obehagligt, Ångest, "Trycka in boken i huvudet-plugg"... Ändå förstod jag vid min första tenta att en tenta är som ett prov var på gymnasiet, eller tidigare i mina skolår. Vi ska ju bara bevisa för våra lärare, professorer, lektorer att vi kan det vi ska kunna efter avslutad kurs. Det är väl inte så mycket begärt av en student som pluggar heltid?

Jag märkte det igår igen. Vi studenter får saker och ting att låta så svårt, tuffa tider, leva som en kyrkråtta osv. Den positiva glöden tycks bara komma fram efter avslutade tentor eller i början på ny period. Dessutom är vi mycket bra på att festa utan egentlig anledning fast alltid tycka att vi ändå har en.

Åsikt från en som inte studerat på högskolenivå kan låta såhär: "Ni har aldrig någon tid, ni tycker alltid att det är svårt och jobbigt och ni har inga pengar att röra er med." Det är vårt eget fel, det är ju vi som får det att låta såhär.

"Åren som student var den bästa tiden i mitt liv!" är inte sällan något man hör, mycket ofta av framförallt lärare och lektorer som valt att föra den goda andan vidare. Så vad menar de? För mig är det uppenbart. Det är friheten, all den nya kunskapen, alla vänner, det sociala livet osv. Du kommer nog aldrig att ha så många vänner som du har under den tid du pluggar på högskola. Du kommer nog aldrig ha så lite pengar heller, men se det som en lärdom! Du kommer aldrig ha samma frihet och sociala liv. Självklart stämmer inte detta på alla, men många.

Okej, detta börjar bli långt.
Men sensmoralen av detta inlägg må vara:
  • Ta vara på tiden som är nu!
  • Gnäll med måtta!
  • Var glad för det du har, istället för det du inte har!
Jag kan i alla fall försöka. Dock misstänker jag att det hör till för studenter, såsåm konstnärer, att det ska vara "svårt".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback