Karriär

Visst ska vi tänka på karriären! Eller?

Vi är 22 år och vi har studerat sen vi var 7 år. Lite enkel matematik säger mig att det innebär en 15 år lång studietid, hittills. När blir jag fullärd? Aldrig hoppas jag. Men visst känns det underligt, jag har studerat i en tredjedel av mitt liv. Jag vet ju inget annat? Jodå, jag har ju extrajobbat sen jag var 16 år och jobbat varenda sommar sen dess. Men som det sas ikväll "Nä, jag menar ett riktigt jobb.." Så nu fick jag veta att jag låtsasjobbat i 6 år? Nej, inte ska vi ta det så ordagrant. Jag tror ju dock ändå att jag förstod vad hon menade.

Ikväll var jag en av deltagarna i en fokusgrupp på Accenture där vi diskuterade karriär bland annat. Det är klart att det väcker tankar om framtiden. Jag tycker om att diskutera och tänka på sådana här saker, jag diskuterar redan med mina studiekamrater, vänner, pojkvän och familj. Men jag börjar känna ett slut på det, jag går ju trots allt i fyran nu. Jag skulle vilja träffa en karriärscoach eller något... Men, dessutom tror jag att jag är i extremt behov av förändring. Efter ett par, tre år behövs det ändras något. Sen jag började studera, då följde fem år på lågstadiet och mellanstadiet och det var dags att byta skola. Så följde fyra år på högstadiet, här var jag galet redo att börja gymnasiet. Efter tre år på gymnasiet var jag sedan redo att påbörja mina fem år på högskolan. Efter två år var det dags att åka iväg en termin till Singapore, nu har det gått drygt ett år till och planeringen för nästa steg måste börja.

Nåja, det var lite funderingar från denna kväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback