Snus

Fråga mig inte varför jag kände mig provocerad nog att skriva ett kort inlägg om detta. Det kan vara pga att jag alltid kollar på Nyhetsmorgon på TV4 där det här nyss diskuterades denna morgon. Kalla Fakta hade tydligen igår "avslöjat" att Swedish Match höjt några snussorters nikotinhalter (pga kundförfrågan) och "spetsat" snuset med E500, ett surhetsreglerande medel som enligt TV4 ska höja nikotinhalten och öka beroendet? Enligt Swedish Match är detta inget nytt och medlet används för reglering av pH-värdet i snuset.

Jag tycker det var otroligt onödigt att ta upp detta. Jag känner att det är oviktigt och jag skruvar lite på mig när TV4-programledarna säger till en representant från Swedish Match att de måste ta sitt sociala ansvar. Jaja, det vorde väl fint, men: Ska människor inte själva ta ansvar för om de brukar skiten eller inte? Missbruk, ja det är ett missbruk, lika mycket som all annan tobak eller annan drog. Ska inte människor kunna fatta det själva? Så länge folk köper skiten så ligger inte lika stort ansvar hos Swedish Match som hos alla konsumenter. Sluta skyll ifrån er på producenterna, de har en åldersgräns. Ska vi införa ett systembolag för snus också? Alltså, öka det sociala ansvaret hos varje individ istället. Läs på, väx upp.

För de som vill läsa lite mer:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3703221.svd

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback